Dit zijn 8 interessante crowdfunding platforms

Zie je door de crowd de funding niet meer? En je wilt toch dit jaar nog je boek eindelijk gaan uitbrengen. Dit overzicht van crowdfunding platforms (in niet bepaalde volgorde) helpt je wellicht om een keuze te maken. Lees je goed in als je voor een platform kiest.

1. Kickstarter

 

Zeg je Crowdfunding, dan zeg je Kickstarter. Het is een van de meest populaire platforms. Sinds de lancering in 2009 zijn er 156.000 veelal creatieve of innovatieve projecten gefinancierd met een totaal van $4,1 miljard. Bij kickstarter wordt 5% aan kosten in rekening gebracht zodra jij je doelbedrag haalt. Dit is exclusief de verwerkingskosten voor de betalingen. Als sponsor krijg je veelal incentives aangeboden in de vorm van eerste drukken van boeken, exclusieve ontwerpen, T-shirts etc. Ook kunnen de beloningen beter worden als er meer geld wordt opgehaald dan het doelbedrag. Op deze US website kunnen ook Nederlandse projecten worden uitgevoerd.

 

2. Indiegogo

 

Ook bij Indigogo wordt er 5% in rekening gebracht als jouw doel wordt bereikt. Het is een robuust platform geschikt voor bedrijven, artiesten en non-profitorganisaties. Het lijkt in veel opzichten op Kickstarter. Het grote verschil is dat je bij Indigogo een flexibel financieringsdoel kunt instellen. Je ontvangt dan geld ongeacht of je je doel haalt. Bovendien kun je geld blijven ophalen na het eindigen van je campagne. Daarvoor hebben ze InDemand in het leven geroepen.

 

3. Patreon

 

Uit de naam van Patreon blijkt al iets – je wordt namelijk schutspatroon van een videomaker of internetpersoonlijkheid. Dit is een van de meest unieke platforms in deze lijst met een specifieke focus op de nieuwe golf van bloggers, YouTubers, podcasts, cartoonisten, muzikanten, live streamers en hun soortgenoten. Terwijl veel van de crowdfunding-sites campagnes voor beperkte duur ondersteunen, is Patreon gemaakt voor artiesten om terugkerende inkomsten te genereren via betaalde lidmaatschappen. Je kunt ervoor kiezen om patrones ‘per maand’ te laten betalen voor speciale community voordelen of om ‘per creatie’ te betalen om u te stimuleren meer te maken. Dus ga je boek op een heel speciale manier hoofdstuk voor hoofdstuk voorlezen en krijg daarvoor betaald per maand. De kosten op dit platform zijn 5% exclusief verwerkingskosten voor de betalingen.

 

4. Crowdfunder (Shopify-app)

 

Met deze app kunt je jouw productpagina transformeren naar een crowdfunding-pagina, compleet met een voortgangsbalk, waarbij je doel wordt bepaald op basis van een drempelwaarde voor bestelde artikelen of opgehaalde bedragen. De kosten voor dit platform zijn wat hoger: $ 29 per maand, exclusief je Shopify-abonnement. Dit is een eenvoudige vorm van crowdfunding: het aanmaken van pre-orders van toekomstige klanten. Je kan dit platform gebruiken om nieuwe productideeën uit te testen of geld in te zamelen voor een evenement of producten met een beperkte looptijd.

 

5. GoFundMe

 

Dit is een gratis dienst, maar er worden wel verwerkingskosten in rekening gebracht. GoFundMe is niet ontworpen voor commerciële crowdfunding-campagnes, zoals de andere platforms in deze lijst. Ben je een eigenaar van een klein bedrijf dat in moeilijke tijden is beland of als je geld wilt inzamelen om een ​​persoonlijke uitdaging aan te gaan, kunt je dit platform gebruiken voor ondersteuning vanuit jouw persoonlijke netwerk.

 

6. Fundable

 

De kosten voor dit platform zijn hoog: $179 per maand. Fundable maakt onderdeel uit van het Startup.co-platform. Op dit platform gaat het om serieuze financieringen voor startups (voorlopig alleen in de VS) in ruil voor beloningen of aandelen. Om hier te slagen wordt van je verwacht dat je beschikt over: een interessant track record, een solide businessplan en een pitchdeck, etc.

 

7. Crowdfunder

 

Op dit platform betaal je $299 per maand om een openbaar profiel aan te maken. Hiermee kan je investeerders uitnodigen. Het is mogelijk om een gratis, niet openbare, dealruimte te maken waar je bakcstage dus handjeklap gaat doen.  Op Crowdfunder vindt je een netwerk van meer dan 12.000 venture capitalists en angel-investeerders waarmee je contact kunt maken.  Het platform is ideaal voor startups die al enige mate van validatie hebben ervaren en hun groeipotentieel hebben aangetoond. Er kunnen deals worden gemaakt voor aandelen, schulden, converteerbare obligaties of inkomsten aandelen.

 

8. Voordekunst

 

En last but not least het Nederlandse platform Voordekunst.nl. In de afgelopen jaren hebben hier 3.276 makers dankzij 212,815 donateurs inmiddels €21.241,794 opgehaald waarmee 3,516 campagnes succesvol zijn gefinancierd. Je betaalt €100 inschrijfgeld voor je campagne en 7% over het opgehaalde bedrag. Het is een betrouwbaar platform met een hechte community. De site werkt prettig en je krijgt persoonlijk advies. Het slagingspercentage ligt op 80%.

Ja, ja, het kiezen van een crowdfunding-site is nog maar het begin. Er is nog steeds een beetje geluk en veel voorbereiding voor nodig om je fondsenwervende doelen te realiseren. Je moet mensen ervan overtuigen dat jouw idee de moeite van het ondersteunen waard is. En je moet je campagne tenslotte op de juiste manier naar de juiste mensen pitchen. Mijn andere artikelen over crowdfunding kunnen je daarbij helpen.