Dizary monsters en griezels

Monsters, waar moet je ze zoeken?

geplaatst in: Nieuws, Tips | 0

Vergeet de voorbeelden op internet als je zoekt naar een gruwelijke tegenstander of monster voor je verhaal. Natuurlijk zie je mooie voorbeelden, maar er is eigenlijk een probleem mee. Zoek je afbeeldingen op: enemy, villain, monster, goul, dan zie je veelal voorbeelden van games. Dit zijn perfect ontworpen griezels die in één oogopslag duidelijk maken dat je de klos bent als je ze tegenkomt in een game. Voor jouw als schrijver is het haast onmogelijk om het design van zo’n tegenstander te beschrijven, laat staan dat het lukt om de juiste angsten op te roepen. Maar hoe zoek je dan naar een griezelige tegenstander of monster voor jouw verhaal? Ik geef je tips en ik leg uit hoe de griezels voor Project Dizary zijn ontwikkeld.

Stel je een verhaalwereld voor zonder monsters, saai toch? Game of Thrones zonder draken of levende doden, the Witcher zonder witches, Lord of the Rings zonder Shelob en Harry Potter zonder… eh, van alles en nog wat. Het leest gewoon fijn als er regelmatig monsters voorbijkomen. En voor mij als schrijver is het ook geweldig om dankzij mijn tamelijk weerzinwekkende geest de meest gruwelijke dingen te verzinnen. Ja, ik gebruik internet om mijzelf te laten inspireren. Sites als Pinterest of Instagram zijn daar uitermate geschikt voor. Maar daarnaast zoek ik vooral naar de grootste angsten van mijn helden.

Angsten

Overtuigende tegenstanders zijn de vergootte angsten van jouw personage. Ze ontnemen dingen die ze liefhebben, spelen in op de wankele psyche en geven ze een zet als je aan de afgrond staan. Elke held of heldin in jouw verhaal heeft beslist angsten. Diep die eens uit, graaf in de spelonken van jouw goedlachse hoofdrolspeler en trek de beerput open. In die troep lurken angsten die je kunt omzetten in een perfecte tegenstand. Stel, jouw hoofdpersonage is eerlijk in hart en ziel. Een perfecte tegenstander zou dan een grote huichelaar zijn. Een persoon die stapje voor stapje heel sluw onder de huid kruipt. Wat jouw held of heldin nooit wil, is zo worden als de tegenstander. Dat roept veel angst en weerstand op.

Draghadis

Voor mijn eerste boek verzon ik Draghadis. Hij is een stevig gebouwde kerel zonder gezicht. Zijn gelaat bestaat alleen maar uit modderige slierten en tentakels. Deze griezel betekende een goede tegenstander voor mijn jonge held Ileas omdat hij zijn aanzien en fysieke kracht nog moest ontwikkelen. Maar hij zou ook nooit zo willen worden als Draghadis. Draghadis heeft iets slangachtigs en is manipulatief, en dit zijn tegengestelde eigenschappen van mijn held.

Monsters, waar moet je ze zoeken. Tegenstander, griezel. Draghadis
Monsters, waar moet je ze zoeken. Nachtmerrie

Nachtmerries

Een personage zonder nachtmerries is eigenlijk een beetje flauw. Want nachtmerries zijn perfect om te misbruiken als tegenstand. Een nachtmerrie is in feite de verbeelding van een bepaalde angst. Dus als je weet waar jouw personage onrustig door heeft geslapen, dan kun je dat omvormen tot wellicht een monster. In de wijk Grimklauw in Dizary kruipt ook van alles rond in de schaduwen zoals vergeten zielen en mechanisten (een samengesteld wezen van menselijke en mechanische onderdelen)

Monsters zijn leerzaam

Monsters zijn leuke obstakels voor avonturenverhalen en makkelijk te verzinnen als je kijkt naar wat er op dat moment in je verhaal ontbreekt aan jouw held of heldin. Moet de heldin de klus zelf klaren, werp dan een obstakel op waarvan ze, na het verslaan ervan, iets leert zoals een bepaalde handigheid. Moet een aantal mensen een monster verslaan, zorg er dan voor dat het team hierdoor een stuk hechter wordt.


Alle boeken van Dizary

De schatkamer van Dizary ligt op je te wachten


Reuzenmotten

In de novelle Acmala van Johan Klein Haneveld speelt het avontuur zich af rond de jacht op de levensgevaarlijke reuzenmot. Maar het ware monster heeft hij mooi verwerkt in de karakters zelf. Tijdens het lezen begin je jezelf af te vragen naar welk monster er eigenlijk jacht wordt gemaakt. Dit is mooi metaforisch in het verhaal verwerkt. De reuzenmot komt trouwens in meerdere boeken van Dizary voor.

Monsters, waar moet je ze zoeken, reuzenmot. Moth. Fantasy
Jalvin en de rover Dizary

Griezel

Mijn recentelijk favoriet is de rover in mijn novelle Jalvin en het rijm van de wold. Die heb ik zo geslepen als de overduidelijke tegenpool van Jalvin. De rover berooft wat Jalvin zelf liefheeft – verbeeldingskracht. Jalvin kan bij mensen de verbeeldingskracht waarnemen en daar baseert hij dan zijn vertellingen op. Het is voor hem dan ook vreselijk om te zien als de rover toeslaat en de verbeeldingskracht van zijn slachtoffer laat verschrompelen en vergaan tot as.

Nog meer monsters

Jasper Polane kan er ook wat van. In Panda en het zwarte Dat heeft hij er een aantal verwerkt. De meest memorabele is toch wel de Morla, een reusachtige monsterlijke schildpad. Het is duidelijk dat Jasper ervaring heeft met D&D en dat hij als geen ander weet hoe een goed monster in elkaar hoort te steken. Achterin de novelle zit een bestiarium zodat je veel achtergrondinformatie kunt lezen over de monsters en monstertjes.

Morla monster. Panda en het zwarte Dat.

Al met al

Ga dus op zoek naar de angst in jezelf en in jouw personages. Vergroot de angst en vorm deze om tot een onvergetelijke tegenstander en monster. Laat internet je inspireren, maar ga niet proberen het design te beschrijven van wat je ziet. Laat het zoveel mogelijk over aan de angsten van je lezer. Succes met je schrijfwerk.

alle boeken van project dizary

Wat is de leesvolgorde? Hoe steken de boeken in elkaar? Waar moet je beginnen? In het volgende artikel leg ik het je uit.